Ułatwienia dostępu

Jakie problemy ukazały się przy okazji zmiany nadawania?

Wraz z dokonaną zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej z DVB-T na DVB-T2 HEVC dla części użytkowników ukazało się kilka istotnych problemów. W dalszej części artykułu postaramy się pokazać potencjalne rozwiązania.

Spis treści:

1. Problemy z obsługą sprzętu
2. Sprzęt z obsługą tylko DVB-T2 lub tylko HEVC
3. Problem z sygnałem
4. Brak wiedzy o nowych kanałach w NTC
5. Instalacja zbiorcza a nowy standard

 

1. Problemy z obsługą sprzętu

Niestety nadal wielu ludzi nie potrafi przełączyć w swoim telewizorze na inne źródło sygnału, np. na HDMI.
Jeszcze więcej ludzi ma problem z wykonaniem automatycznego wyszukiwania kanałów.
Najnowsze telewizory często niestety nie aktualizują kanałów samoczynnie i konieczne jest przeprowadzenie Automatycznego wyszukiwania programów - po zmianie nadawania.

2. Sprzęt z obsługą tylko DVB-T2 lub tylko HEVC

Okazało się, że wiele telewizorów z lat 2015-2018 posiada możliwość dekodowania obrazu w HEVC, jednak nie wyszukują programów w nowym systemie DVB-T2 HEVC.
Niestety dotyczy to sporej ilości modelów telewizorów z tzw. średniej półki - takich marek jak m.in. Samsung, Sony, Philips czy LG. Jednocześnie droższe modele tych samych marek już odbierają bez problemu DVB-T2. Dlaczego tak jest?
 

W starym systemie mieliśmy dwa takie przypadki. Testowy kanał Sprawdzam TV nadawany był przez Telewizję Polską na multipleksie 3 (obok TVP 1, TVP 2, itd.), który emitowany jest w starszym standardzie DVB-T - jednak sam kanał Sprawdzam TV emitowano z kodekiem HEVC. Podobnie było z kanałem Wydarzenia 24 HD - emisja w DVB-T z HEVC.
Nie będziemy wnikać w przyczyny, ale brak kanałów w nowym systemie pomimo dotychczasowego działania Sprawdzam TV oznaczał, że w danym telewizorze zamontowano sprzętowo głowicę DVB-T - bez wsparcia dla DVB-T2 i siłą rzeczy taki telewizor nie zobaczy sygnału DVB-T2, pomimo prawidłowego odtwarzania Sprawdzam TV, który jest nadawany w "starym" DVB-T - ale z nowym kodekiem HEVC.
Obie te emisje zakończyły już nadawanie w takiej formie (a Wydarzenia 24 są już tylko w DVB-T2), jednak mogły wprowadzić w błąd wielu potencjalnych odbiorców.

Zalecamy sprawdzenie telewizora poprzez wykonanie automatycznego wyszukiwania i sprawdzenie czy odbiera np. TVP Dokument HEVC, który od końca kwietnia 2021 r. jest nadawany z zasięgiem ponad 90% kraju - więcej o tym pisaliśmy tutaj.

Uwaga! W przypadku części modeli telewizorów TCL / Thomson istnieje możliwość uruchomienia DVB-T2 HEVC (pod warunkiem, że prawidłowo działa kanał Sprawdzam TV, oraz telewizor jest nie starszy niż z 2016 roku) w specjalnym menu serwisowym.
W przypadku niektórych telewizorów, zmiana kraju np. na Czechy lub Niemcy - i ponowne wyszukiwanie kanałów - może przynieść rozwiązanie problemu.

Niestety okazało się, że wiele telewizorów takich marek, jak Samsung czy Sony wyprodukowanych w 2019 roku także nie umożliwia odbioru DVB-T2 - pomimo dekodowania HEVC i prawidłowego działania kanału Sprawdzam TV.

Najpewniej sprzętowo w produkcji została użyta głowica starszego typu DVB-T - zamiast DVB-T2 i taki telewizor po prostu nie widzi sygnału DVB-T2.


Są również odbiorniki, które obsługują sygnał DVB-T2, ale bez kodeka HEVC - wtedy programy zostaną wyszukane, ale będzie jedynie czarny ekran i dźwięk. Wtedy też sprzęt nie jest przystosowany do nowego standardu i trzeba go zmienić na inny. Pomocne w sprawdzeniu będą wyszukiwarki sprzętu - https://telewizjanaziemna.pl/ i czeska strona https://www.dvbt2overeno.cz/overeni.

3. Problem z sygnałem

Pomimo akcji informacyjnej wiele osób to ignoruje lub nie rozumie przekazu i zaczyna samodzielnie naprawiać instalacje antenową - przy okazji niestety pogarszając sytuację. Gdy jednak już kupią tuner / dekoder to okazuje się, że "nie działa, a wcześniej było". Tutaj trzeba także zwrócić uwagę na to, że przez pierwsze 2 lub 3 dni od przełączenia mają prawo pojawiać się pewne miejscowe problemy z odbiorem, bo mogą być potrzebne korekty konfiguracji SFN po stronie nadawczej, więc trzeba się uzbroić w cierpliwość.

Problem z odbiorem to zwykle źle wykonane instalacje antenowe.

Przede wszystkim zmianie uległ standard nadawania i modulacja została zmieniona z 64 QAM na 256 QAM. To oznacza nieco wyższe wymagania do parametrów sygnału. Dlatego może zdarzyć się tak, że wcześniej (zwykle "jakoś") działało a teraz odbiera z zakłóceniami lub nie odbiera wcale.

Najczęściej spotykane błędy w instalacjach antenowych to:

  • antena ustawiona w złym kierunku
  • antena źle dobrana do lokalizacji
  • źle zarobione końcówki na przewodach
  • często bardzo niskiej jakości złącza i przewody
  • zbyt słaby lub zbyt wysoki sygnał z anteny
  • złej jakości zasilacz antenowy (zbyt tani i pomimo podawania prądu do wzmacniacza powoduje wiele błędów w odbiorze)


Uważamy, że w 80% przypadków posiadana antena jest po prostu źle ustawiona (zbyt niski poziom sygnału). Bardzo często zdarzają się uszkodzenia końcówek (złącza częściowo wykonane z plastiku) a przewód źle zarobiony (czasem stary, uszkodzony). Praktycznie każdy z elementów instalacji ma znaczenie - łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo.

 

Anteny stare i nie dopasowane do miejsca odbioru

 

Zbyt wysoki poziom sygnału też jest zły dla odbioru! Często wzmacniacze są stosowane niepotrzebnie, albo jest przesadnie dużo wzmacniaczy w instalacji antenowej, stąd za wysoki poziom sygnału. W niektórych lokalizacjach zwiększono moc nadawania lub włączono nowe nadajniki! Zdarza się, że na obiektach nadawczych zmieniono wysokość zawieszenia anten. To także ma znaczenie i w niektórych przypadkach po stronie odbiorczej należy skorygować ustawienie anteny. Jeśli już stosuje się wzmacniacz, albo wzmacniacz i zasilacz do niego to niech będą wysokiej jakości.

Unikaj również gotowych przewodów połączeniowych, które często są zbyt długie i bardzo często złej jakości i powodują wysokie straty sygnału.

 

Gotowy przewód połączeniowy - w zestawieniu z solidnym przewodem koncentrycznym

 

Wysokiej jakości przewód połączeniowy z przyzwoitymi nakręcanymi końcówkami (wtyk i gniazdo)


Najlepiej używać wtyków kompresyjnych, takich które są na stałe zaciskane na przewodzie specjalnym narzędziem. Jednak do domowego użytku można użyć tradycyjnych nakręcanych metalowych wtyków. 

Źle zarobiona końcówka na przewodzie

 

Najlepiej używać przewodów dobrej jakości z metalowymi końcówkami. Unikaj zbyt długich przewodów o ile to nie jest konieczne. Na przewodzie bardzo dobrej jakości sygnał będzie działać nawet ponad 60 m dalej.

Unikać należy tzw. anten siatkowych, a wysoce zalecane są anteny kierunkowe i pasmowe z filtrem co najmniej LTE, a już najlepiej 5G. Więcej o takich antenach napisaliśmy tutaj.

Gdy w pobliżu jest maszt z antenami GSM/LTE/5G - należy stosować odpowiednie filtry

 

Zmiany kanałowe dla niektórych odbiorców bywają niekorzystne, ze względu na nieprawidłową instalację antenową.
Na przykład MUX-2 po zmianach zaczął nadawanie na kanale 47 (Jelenia Góra). Wcześniej był tam nadawany MUX-4 z kanałem Wydarzenia 24, jednak niewiele osób było świadomych nadawania tego programu w TV naziemnej, a poza tym często stare instalacje antenowe po prostu nie są w stanie odebrać np. kanałów powyżej 40, albo np. antena "wycina" część pasma w okolicy kanału 21 i sam k. 21 również. To powoduje, że po zmianach jest mniej kanałów niż przed zmianą.
Są przypadki, gdzie w woj. lubuskim nigdy nie odbierano MUX-1 wcześniej nadawane na kanale 45, właśnie z powodu złej instalacji antenowej, a do tej pory Polsat czy TVN były dla tych osób wystarczające. Po zmianie MUX-2 z kanału 21 na 45 już nie odbierają i zgłaszają problem.

Podsumowując - jeśli po zmianie sygnału masz problem z odbiorem - najlepiej wezwij profesjonalnego instalatora anten dla poprawy parametrów odbioru. Tak samo jak lekarz specjalista, czy mechanik samochodowy - spec od anten również używa odpowiednich narzędzi i urządzeń pomiarowych w celu naprawy instalacji.

 

Instalacje zbiorcze również bywają niedostosowane i zaniedbane przez wiele lat. Większość ludzi nawet nie zgłasza do zarządcy nieruchomości problemu z odbiorem, tylko „narzekają sąsiadowi”. Chodzi głównie o wzmacniacze kanałowe, które należy nastroić tak aby udostępnić sygnał na nowych właściwych częstotliwościach. Bardzo często na instalacjach zbiorczych brak filtrów LTE, co też powoduje mniejsze lub większe problemy z odbiorem.

Ponownie zalecamy sprawdzenie telewizora poprzez wykonanie automatycznego wyszukiwania już dzisiaj i sprawdzenie czy odbiera TVP Dokument HEVC, który od końca kwietnia 2021 r. jest nadawany z zasięgiem ponad 90% kraju - więcej o tym pisaliśmy tutaj. Jeśli nie będzie odbioru zgłoś do zarządcy aby zlecił przystosowanie instalacji do nowego standardu nadawania.

Więcej o problemach z sygnałem napisaliśmy tutaj.

 

4. Brak wiedzy o nowych kanałach w NTC

Telewizja Polska w zasadzie w ogóle nie informuje o nadawanym na 90% powierzchni kraju MUX-5 z jej kanałami - m.in. TVP Dokument, TVP Kobieta czy TVP Rozrywka; wszystkie w bardzo dobrej jakości Full HD.
Podobnie z testami innych nadawców - kampania informacyjna była bardzo nikła, nie licząc dawnych testów kanału Polsat News HD, a później - testowej emisji Wydarzenia 24 na MUX-4.
Na plus można wyróżnić postawę nadawcy lokalnego - a takim jest telewizja TVS ze Śląska. TVS informuje w obszerny sposób o swojej dostępności w telewizji naziemnej w woj. śląskim.

 

TVP Kobieta HEVC - w jakości Full HD / DVB-T2 HEVC

 

5. Instalacja zbiorcza a nowy standard

W budynkach wielorodzinnych wybudowanych po 2013 roku, instalacja zbiorcza do odbioru telewizji satelitarnej, naziemnej i radia analogowego (UKF-FM) jest obowiązkowa. W gniazdku końcowym muszą się znaleźć sygnały naziemne dedykowane dla danego obszaru, dwie satelity (Hot Bird i Astra), a także radio FM.

Instalacje zbiorcze w dużej części działają o wzmacniacze kanałowe, które wzmacniają i wyrównują poziomy sygnałów, które są kierowane do konkretnych obszarów (miejscowości). W przypadku procesu refarmingu i zmiany standardu na DVB-T2/HEVC, mieliśmy do czynienia ze sporymi zmianami częstotliwości konkretnych MUXów - tylko w niektórych przypadkach pozostawiono multipleksy na tych samych kanałach. W takim przypadku, po zmianie część kanałów może w ogóle nie działać - w większości nie jest to jednak wina abonenta końcowego. Jeżeli mamy pewność, że nasz sprzęt jest zgodny z nowym standardem, a części kanałów brakuje, to należy skontaktować się z zarządcą bloku / wspólnoty lub z wykonawcą instalacji, aby dokonano regulacji sygnałów i w instalację włączono nowe częstotliwości.

 

Infolinia TV cyfrowej

 

Telewizja Polska
Tel: 22 26 29 888

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.